27 mars 2013

Steg fem

Steg fem var att få hem löshåret och börja färga det samma nyans som mitt hår (ljusbrunt). Dock glömde jag att blöta håret innan men det gick bra ändå.

Och det gjorde jag i två delar. Först la jag ut folie och bakpapper på bordet och sedan la jag håret på det och markerade med blyerts hur mycket av håret som skulle färgas. (Detta fick jag reda på genom att sätta fast håret på huvudet och sedan mäta med måttband vart mitt hår slutade.) sedan sprutade jag bara på färgen och drog den neråt på håret så hårstråna inte skulle dra upp sig och trassla till sig. För då hade det som skulle behållas blondt fått bruna fläckar. Men detta var svårt så blev några hårstrån bruna ändå.

Men jag lämnade tre cm av det jag skulle färga ofärgat tills det bara var 10 min kvar av tiden och då kladdade jag dit det. Detta för att få en bra övergång och slippa ett brunt streck. Efter jag hade tvättat ur färgen handdukstorkade jag löshåret och la tillbaka det på folien. Sedan gick jag in i badrummet och färgade min hårbotten mörkbrun. Detta gjorde jag i lager med en pensel och spegel. Sedan gjorde jag samma sak på löshåret. Alltså färgade några cm högst upp på hårets fäste mörkbrunt så det passar in i min hårbotten. Efter färgtiden var klar tvättade jag ur färgen och fönade och lockade in löshåret i mitt eget. Det blev inte perfekt och när man tar ur löshåret kan man se "skarvar". Det blev alltså ingen jätte fin övergång men det gör inte så mycket när det väl sitter på huvudet.

Nu har jag alltså skapat en ombre med löshår. Man får intrycket av att mitt hår har en bred utväxt och blir ljusare och tillslut blondt. Och det var just det jag var ute efter. Från svart till ljusbrunt/blondt på två dagar.

Har ni några frågor är det bara att ställa dom nedan så skall jag försöka svara på dom. Jag rekommenderar dock inte att göra detta själv hemma om man inte har någon tidigare erfarenhet av hårfärgning eller löshår. Detta gick som tur var bra men det kan också bli kaos.

Här har ni några bilder på händelseförloppet!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress