23 januari 2015

Svar

Inspiration

Hej! 
Idag har jag inte bloggat på hela dagen, som ni märkt. Det var inte planen. Men fick ett plötsligt samtal av en kund som behövde hjälp med att sätta ihop nya möbler som blivit levererade idag. Och inte gjorde det mig någonting, som inredare är man självklart supernyfiken på dekoren man bestämt och vill se den så fort den levererats. Så det var bara positivt! Det börjar komma mot sitt slut hos den kunden och det har varit och är så kul att se hur rummen förändras och kommer samman igen, fast på nytt. Verkligen det roligaste som finns i min bok! 
 
Ja jag lovade ju att svara på era frågor idag och dagen är ju faktiskt inte slut än. Jag har tre minuter på mig! Fast när det här inlägger publiceras kommer det vara fredag men tyvärr så blev det så idag. Inte kan man hinna allt man vill på 24 timmar ;) Som tur var var det inte så många frågor den här gången. Oftast ställer ni ju frågor lite när ni vill och jag försöker alltid svara på dom direkt så enda anledningen till att jag hade denna lilla frågestund var för att en av er läsare önskade en. Och er vilja är ju min lag ;) Här kommer svaren iallafall!
 
 
Anonym frågar
Favoritbutik? Favoritwebshop?

Den frågan är faktiskt mer komplicerad än man skulle kunna tro. Jag har vissa favoritbutiker för möbler, vissa för dekor och vissa för textilier. Men jag antar att jag får säga en som jag överlag handlar mest på och gillar mest. Här vill jag nästan säga Blocket, haha. Det är ju ingen butik på så vis att ni kan åka och handla något likadant men från blocket köper jag väldigt mycket fint. Annars måste jag nog säga Zara Home. Iallafall i Sverige. En Amerikans butik som heter Z gallerie gillar jag också. Eftersom jag gärna köper udda möbler från blocket blir det mest dekor jag köper i butik och då är Zara Home toppen! När det kommer till webshop måste jag nog säga Ellos, Jotex och H&M Home. Där handlar jag mest när det kommer till heminredning från webben. Dom har bra, okej kvalité för en billig peng. Passar mig utmärkt som gillar att byta ut ofta!
 
 
Eva-Mari frågar
Vart har du köpt de stora speglarna i vardagsrummet?
 

Dom stora speglarna jag har över soffan i vardagsrummet har jag tyvärr köpt från Blocket. Men säljaren sa att hon hade köpt dom från en butik inne på NK. Tyvärr vet jag inte vilken. 
 
 
Jessica frågar
Jag försöker ta bort alla syntetmaterial i mitt hem, allt för mycket är i polyester.. Har du något tips på var jag kan hitta riktigt lyxiga gardiner eller tyger a la hotellkänsla? :)
 

Kolla på Tyg.se! Där har dom tusentals olika gardintyger. Jag har köpt metervara därifrån till en kund och sytt längderna själv och det blev super! Kolla under kategorin "Jacquard", där finns det massor med fina mönster!  Du kan även beställa upp till 10 tygprover gratis om jag inte minns fel. 5 eller 10 är det. Verkligen toppen om du vill se mönster och känna på tyget innan du köper. Men tänk på att leveransen är lite längre än vanligtvis då dom skickas från Tyskland. Du kan även hålla ett öga på Ohlssonstyger.se, dom får ibland in snygga rejäla färdigsydda gardiner. Mina sovrumsgardiner är från Ohlssons. Lycka till!
 
 
Karin frågar
Jag fullkomligt älskar ditt hem. Har du kvar den breda randiga tapeten? Det vore väldigt kul om du kunde visa fler bilder på ditt hem från en vinkel där man även ser den tapeten. Är själv sugen på att skaffa en liknande till mitt hem. 
Hur länge tog det innan du fick till den stilen du har idag? 
Du får gärna berätta mer om ditt nya jobb! Hur ser en arbetsdag ut för dig? 
Många frågor 😃 
 
 
Hej Karin!
Vad roligt att du älskar mitt hem, det gör jag också ;). Tyvärr har jag inte kvar den väggen med ränderna du tänker på. Den hade jag i min hall som gränsar till mitt matrum. Om du går tillbaka i arkivet eller kollar under "DIY" eller "Our home" tror jag du kan hitta fler bilder på väggen. Och jag kan tillägga att det faktiskt inte var en tapet utan jag målade ränderna själv med hjälp av laserpass. Och det var inte förens 1-2 år senare som jag la till den lilla svarta randen mellan dom stora ränderna med hjälp av dekortejp. Men kolla som sagt lite längre bak i arkivet så kan du även hitta en beskrivning på hur jag gjorde! 
 
Hur länge tog det tills jag fick till den här stilen, jadu. Det var en svår fråga. Jag skulle nog säga att den sakta men säkert vuxit fram under flera år. Jag började glida in Hollywood regency stilen efter att ha börjat följa en annan bloggerska som hade fått sitt hem publicerat. Jag tyckte hennes stil var fantastisk och började genast kolla mer efter den stilen. Sedan fick jag upp ögonen för olika Amerikanska inredningsprogram med designers som Mary Mcdonald, Jeff Andrews, Nate Berkus, Martyn Lawrence Bullard och Kelly Hoppen och helst plötsligt fann jag mig själv i det här träsket. Haha! Jag älskar den Amerikanska inredningsstilen som tillåter oproportionerliga, glamorösa och abstrakta mönster att ta plats. Som t.ex David Hicks, Kelly Wearstler och Osborne and little. Så för att svara på din fråga, det tog några år. :)
 
Mönster av David Hicks
 
 
En dag på mitt jobb. Också en väldigt svår fråga att svara på eftersom jag aldrig vet i förväg hur en dag kommer se ut. Jag kan försöka styra upp den men det slutar alltid med kaos ändå. Fast mitt sorts kaos, som ändå inte är särskilt kaosigt. Mitt nya uppdrag är att arbeta som Homestylist tillsammans (och ensam) med en fantastisk tjej som heter Sara. En typisk dag är svår att ge er eftersom jag precis börjat och bara haft en styling än så länge. Men dom dagarna såg ut såhär: Åka till lagret och plocka ihop saker tillsammans med Sara. Visa flyttkillarna vilka möbler som skulle med. Åka till kunden och väl på plats ta emot möbler och prylar flyttkillarna kommer med. Och sen satte vi igång med stylingen. Just den gången (eftersom det var första jobbet jag gjorde) hade Sara redan planerat vad hon ville använda. Men sedan fick jag komma med mina idéer och tankar kring hur vi skulle placera ut dekoren och vart jag tyckte allt skulle passa bra.
 
Det var mycket utbyte av idéer och vissa saker var vi tvungna att testa för att se. Men i slutändan blev det väldigt bra och båda jag och Sara var nöjda. Vi råkade ut för ett elproblem också så jag fick tänka snabbt och ringa till min elektriker (min sambo, höhö) och dagen efter följde han med mig, tidigt på morgonen till lägenheten och fixade problemet. Så dag 2 var mest bara att komplettera med lite saker, köpa blommor, frukt fixa elproblem och lite sånt inför plåtningen. Och sedan när visningarna är över och lägenheten förhoppningsvis är såld åker vi och plockar tillbaka våra saker och samma rutin igen med flyttkillarna och lagret. Så så såg den stylingen ut. Och jag antar att dom flesta stylingarna ser likadana ut. Jag är så glad att jag fick chansen att jobba tillsammans med Sara och jobba med homestyling. Det är verkligen något jag tycker är superkul och eftersom det inte är en heltidstjänst har jag även tid att driva mitt eget företag vid sidan om. 
 
 
Puuuuuuuh, det blev långt! Jag hoppas ni är nöjda med svaren, nu (efter 40min) skall jag nog ta och hoppa i säng! Skall försöka blogga lite flitigare imorgon. XOXO 
 
 
 
 
 
 
El Coto

hej! fy fan va braa inlägg. kul att du svarar dina fans! ja har också en fråga...... varför skriver du rubriker och sås på eng men sen inlägg på svensk??? posta gärna min fråga i en bloggpost. vore sjukt coolt.
en till fråga vad betyder XOXO?

tack du är bäst!!!!

Svar: XOXO betyder puss & kram
Emelie

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress